Voorbeelden van werkstukken gemaakt van textielverharder

Met hartelijke dank aan Joke Heesters van Gisbergen voor het beschikbaar stellen van dit materiaal. 

 

Heeft u ook leuke werkstukken gemaakt en wilt u deze ook op onze site laten zien, geeft dit dan aan ons door en wij zullen het op deze site tonen! U kunt hiervoor gebruik maken van de contactgegevens rechts boven op dit scherm. 

 

Laat ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Joke Heesters van Gisbergen. Mijn grootste hobby is beelden maken met textielverharder, daarnaast werk ik ook graag met het computerprogramma Paint Shop Pro. 

 

Ik ben reeds enige tijd bezig met het maken van beelden, sommige beelden zijn gemaakt met textielverharder (paverpol) en andere met textielverharder plus zelfhardende klei.

 


Men kan er allerhande materialen keihard mee maken zoals: textiel, papier, zeemleer, glasvezelmat, zelfhardende kleisoorten en allerhande natuurlijke materialen. Ik heb geen workshop of opleiding gevolgd, maar heb wel hier en daar enkele goed bruikbare tips gekregen.

 

Ter informatie hier de werkwijze van Paverol:

Eerst wordt een frame gemaakt van elektriciteitsdraad.

Dan wordt er een figuurtje gemaakt met aluminiumfolie en als een mummie ingepakt met tape.

 

-Giet Paverpol in een plastic bakje.

-Met reepjes katoen (van 't shirt) gedompeld in paverpol

wordt het beeld helemaal strak ingepakt.

-Zet het beeld in de juiste houding.

-Dompel, stukje bij beetje een lap stof (geen synthetische stof gebruiken) in de Paverpol.

-Zorg dat de stof de Paverpol geheel opneemt.

 

-Knijp de Paverpol goed in de stof, maar laat het niet druipen.

-Als u te nat werkt kunt u niet goed vormen.

-Paverpol droogt transparant op. Wilt u textiel van tevoren verven, dan kunt u Pavercolor(kleurpoeder) toevoegen. Pavercolor is reeds in 28 kleuren leverbaar.

-Paverpol droogt snel en met een haarföhn kunt u het drogen nog versnellen.

-Zodra de Paverpol droog is, kan het beschilderd worden met olie-, of acrylverf.

-Na het beschilderen, uw werkstuk nog 1 week uit laten harden.

-U zult verbaasd staan hoe hard het wordt!



-Voor buitenobjecten gebruikt u bij voorkeur een goede watervaste verf.

-Belangrijk is het om het beeld ongeveer 3 weken te laten drogen voor het naar buiten gaat.

-Indien u met acrylverf schildert, uw werkstuk altijd behandelen met vernis. 

-Een onbehandeld werkstuk kan buiten wit uitslaan als er veel vocht in de lucht zit.

-Even binnenhalen, of in de zon zetten en de witte aanslag verdwijnt.

-Om herhalingen te voorkomen: laagje vernis erover.

-Handen en gereedschap reinigen met warm water.

Hoe een beeld tot stand komt, is ook in vogelvlucht te zien op een video op de site van Josefine, bij dit hobby-atelier kocht ik destijds mijn 1e startpakket .

Heeft u dezelfde hobby en wilt u ervaringen met me willen delen? dan graag een e-mail naar  jokeheesters@chello.nl

Tips zijn welkom en heb je vragen....mail me dan ook gerust. 

 

Meer beelden natuurlijk op mijn website

 

 

 

Zie ook onze andere artikelen over gezellige Dagtrips en leuke Evenementen!

 

Voor leuke vakantiereizen kijk hier!

Voorbeelden van werkstukken gemaakt van textielverharder

Reactie schrijven

Commentaren: 0