Hoe schilder je een kop van een geit

De Geit "Dromje"
formaat 40x50 cm
bijdrage Adrie Hello

Gebruikte kleuren: Indigo, cadmium oranje, geke oker, ultramarijn violet, raw sienna, witte gouache en brown madder.


Om de donkere kleur rondom de geit te krijgen ben ik begonnen met het aanbrengen van een oranje wassing, afgewisseld met wat lichte partijen zodat het niet te egaal wordt.


In de tweede wassing heb ik met indigo en cadmium red er wat variatie in aangebracht en begonnen met het opbouwen van de donkere partijen...


In de derde fase heb ik steeds meer Indigo, gemengd met cadmium red, aangebracht om de kleuren zo donker mogelijk te maken. Daar bij ook weer gelet op de licht donker partijen om niet het gevaar te lopen een saaie egale wassing te krijgen.


De kop ben ik begonnen met witte gouache langs de randen en geprobeerd met robuuste streken van keukenpapier de zachtheid te suggereren van de vacht. Dit was één van de moeilijkste opgave van de kop om die zachtheid van de vacht er in te krijgen om het enigszins natuurlijk over te laten te komen.


In de derde fase heb ik eigenlijk niet meer gedaan dan door middel van licht en donker partijen de diepte in de kop te krijgen, waarbij ik veelvuldig gebruik gemaakt hebt van witte gouache.

Ik bracht vaak eerst een kleur met een normale menging op, waarbij ik deze later als het ware ging afzwakken met de witte gouache om de zachtheid te krijgen. De ogen vond ik eigenlijk het moeilijkst, die schilder je gauw te "hard", ze moeten echt een beetje in de vacht verzonken liggen.

 

De kleur van de oren heb ik met gele oker aangebracht, met hier en daar wat ultramarijn violet en brown madder gemengd om de gele oker wat af te zwakken.


Voor meer tips van Adri Hello kijk hier!

 

 

Zie ook onze andere artikelen over gezellige Dagtrips en leuke Evenementen!

 

Voor leuke vakantiereizen kijk hier!

Hoe schilder je een kop van een geit

Reactie schrijven

Commentaren: 0