Beelden gemaakt van papier-maché, ijzer en kippengaas

Hier een bijdrage van Jan Oud, hij laat u hier zien hoe hij een beeld maakt van papiermachee.
Hieronder wordt aangegeven hoe het beeld tot stand komt.

Een vriend van mij helpt mij bij het lassen van een frame. Dit frame ga ik met kippengaas bekleden en vervolgens bekleed ik dit weer met stevig pakpapier. Daarna breng ik hier papier maché op aan welke ik in de handel koop. Uiteindelijk beschilder ik het beeld met acrylverf.
Dit is het eerste beeld welke ik gemaakt heb. Ik ben inmiddels bezig met mijn zesde beeld.


Na mijn pensionering zat ik wat te tekenen op de camping in Zuid Frankrijk en ontstond er een figuur zoals getoond beeld aangeeft. Waarom? Ik weet het tot op de dag van vandaag nog niet. Ik zei tot mijn vrouw Margot "dit zou je eigenlijk als beeld moeten zien". Ik merkte dat ik in de detaillering Afrikaanse taferelen en symbolen had gebruikt. Als vanzelfsprekend eigenlijk kwam de Afrikaanse manier van huizen bouwen met klei (Banko) die ik ook met beschilderingen heb gezien, als idee om de beelden te bekleden met een soort klei. Na wat Googelen kwam het gebruiken van papier maché mij als de meest geëigend materiaal over. Toen ik zover was herinnerde ik mij de beelden van Mickael Bethe-Sélasié. Dat gaf mij de laatste en beslissende duw om verder te gaan. En zo is het gekomen.


Mijn kennelijk onuitwisbare Afrikaanse herinneringen heb ik opgedaan gedurende de perioden welke ik voor Vlisco Wax Prints (Helmond) in Ghana en in Ivoorkust en de daaraan gekoppelde reizen in West Afrika samen met mijn vrouw margot, heb opgedaan.

 

Als belangrijkste symbolen heb ik gebruikt:

Het dier dat zijn eigen ei opeet. Dit staat voor onder meer "Kijk naar het verleden dan ken je de toekomst"

De soort hagedis. Staat voor mannelijkheid.

De twee ronde bollen. Staat voor vrouwelijkheid.

De staf (lijkt op een roeispaan). Deze vertelt ons dat het leven altijd in evenwicht is. Links is een spiegelbeeld van rechts en omgekeerd.

Met de krijger die uitkijkt over een boomgaard geef ik aan dat de Afrikaan zo zijn eigen dromen heeft die wij niet kunnen volgen.


Naast het maken van beelden schilder ik inmiddels ook actief. Een hoogtepunt voor mij zal worden een expositie in de Galerie van de bibliotheek Mierlo van 29 november 2009 t/m 7 januari 2010.
Verder ben ik voorzitter van de Stichting Dirk en Jaap Oudes waar ik het nu bijzonder druk mee heb met de voorbereiding van:


Een boekwerk over Jaap Oudes. Dit moet een informatief, degelijk en niet te duur boekwerkje worden. We hebben niet veel te spenderen. Heb inmiddels teksten van experts ontvangen.

 

Tentoonstelling "Kunst op papier dagen" in Haarlem. Waar we tekeningen van Jaap Oudes willen tonen. 1 t/m 4 oktober 2009.

 

Tentoonstelling "De kleurrijke wereld van Jaap Oudes" in het Westfries Museum te Hoorn. Van 3 oktober t/m 29 november 2009. Hier ben ik bezig om daarbij Nederlandse Reuzen te laten acteren.

 

Voor meer info zie Dirk en Jaap Oudes

 

 

 

Zie ook onze andere artikelen over gezellige Dagtrips en leuke Evenementen!

 

Voor leuke vakantiereizen kijk hier!



Beelden gemaakt van papier-maché, ijzer en kippengaas

Reactie schrijven

Commentaren: 0