Een beeld maken met Acrylic One

COLOR TOWER

Nodig: 

Styrofoam, Acrylic One, zaagje, uitschuifmes, rasp,schuurpapier,schuursponsje, kwastje varkenshaar, poppenklei, acrylverf, penselen, vernis, wegwerphandschoenen, wegwerp bekers. 


Mijn COLOR TOWER heb ik gemaakt van styrofoam, ofwel beeldhouwerschuim. Dit is een heerlijk materiaal om allerlei vormen van te maken. Je kunt het zagen, snijden, schuren. 
Een blok schuim is in verschillende maten te koop in zaken voor kunstenaarsbenodigdheden en in internetshops.

Na het maken van de basisvorm ga ik het beeld voorzien van verschillende lagen kunsthars Acrylic One; daardoor wordt het keihard en na veel schuren etc. mooi glad om te beschilderen
Acrylic One is een twee componentenmateriaal, milieuvriendelijk, reukloos en snel te verwerken: geen lange droogtijd en geen oven nodig. 
Acrylic One is eveneens in internetwinkels te koop. Er is al een beginsetje, waarmee je aardig wat kunt maken. 


Styrofoam

Acrylic One

Werkwijze:

Basisvorm, modelleren:

Ik neem brokken van het schuim en en modelleer deze zodanig dat ze stapelbaar zijn: ik zaag met een handzaagje, snij met een scherp uitschuifmes en rasp en schuur het oppervlak. Voor mijn toren zijn het zes brokken, maar een ander aantal is natuurlijk ook mogelijk. Ik begin met de onderste (grootste) en werk steeds wat kleiner naar boven. 

De stukken moeten goed in en op elkaar passen zodat de toren stabiel staat. Het onderste deel moet breed en plat zijn. 

Ik "lijm" de vormen onderling aan elkaar met Acrylic One. Daarvoor meng ik in een plastic bekertje wat poeder (een flinke eetlepel) met een weinig vloeistof tot yoghurtdikte. (Plastic handschoenen aan!) Dit mengsel werkt als lijm en plakt na verharding (ongeveer 30 minuten) de onderdelen muurvast aan elkaar. Gooi het restant van het mengsel na verharding met het bekertje in een prullenbak. Nooit in vloeibare toestand in de afvoer gieten! Met poppenklei (Darwi) vul ik de openingen en oneffenheden op. Nadat dit droog is schuur ik het oppervlak glad.

Afwerking, verharden:

 

Ik maak een nieuw mengsel Acrylic One aan tot yoghurtdikte. (per keer ongeveer 1/4 beker) Met een plat kwastje strijk ik dit over het hele beeld. Na 30 minuten herhaal ik deze handeling. Daarna nog een aantal keren totdat het oppervlak keihard is. 

Schuren is een belangrijk onderdeel en het vergt veel geduld, want Acrylic One is in verharde toestand moeilijk te schuren. 
Om een perfect glad oppervlak te krijgen maak ik een plamuurpapje aan: één deel gips met één deel behangplak en bestrijk het beeld daar mee. Na droging is dit wel gemakkelijk te schuren. 
Na het gladschuren bestrijk ik het hele oppervlak met pure Acrylic One vloeistof, dus zonder poeder, om de plamuurlaag te fixeren.

Beschilderen:

Eerst breng ik een grondlaag aan van bijvoorbeeld gesso, of gewoon latex-muurverf. Dan schilder ik met acrylverf allerlei kleuren in verschillende vormen op de "stenen". 
De eerste laag is nog maar een begin, voor een goede dekking is het nodig diverse laagjes over elkaar heen te schilderen. Ook hierbij is geduld een "schone zaak". 
Draai het kunstwerk steeds rond om het aan alle zijden te kunnen beoordelen. 
Als laatste afwerking komt er een vernislaag op.

 

 

 

Voor meer info bekijk de site van Ria van Lanen!

 

 

Zie ook onze andere artikelen over gezellige Dagtrips en leuke Evenementen!

Voor leuke vakantiereizen kijk hier!

Een beeld maken met Acrylic One

Reactie schrijven

Commentaren: 0